Tinerii antreprenori ieșeni, alături de studenții START.EXE

O nouă ediție a evenimentelor de carieră din cadrul proiectului Start experiență – START.EXE s-a desfășurat miercuri, 4 august. Tema principală – „Planul de afaceri, de la idee la start-up” – i-a adus alături pe trei dintre antreprenorii de succes ai momentului, care le-au oferit studenților sfaturi pentru a nu da greș în potențialele încercări de a accesa fonduri nerambursabile.

Ruxandra RAȚĂ BUCEVSCHI – manager Twinkle Star, Lioredana CIOFU – fondator Empatis, și Cristian George BRUMĂ, administrator Crave Gourmet, au adus aerul proaspăt al antreprenoriatului într-o dezbatere despre bani, idei de afaceri, reușită și eșec.

Ruxandra Rață Bucevschi: „Timpul vostru ar trebui să fie dedicat strategiei, nu neapărat implementării”

Proiect demarat la Iași în urmă cu mai bine de 13 ani, din dorința de a „schimba mentalitatea asupra procesului de învățământ”, Twinkle Star a devenit cel mai bun centru de pregătire Cambridge din România.

Ruxandra Rață Bucevschi, promotorul acestei afaceri de succes, are 35 de ani și a absolvit Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor și un master în didactica limbii engleze, în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. „Chiar dacă businessul acesta a început din anul 2008, eu aveam deja un plan definit de la vârsta de 21 de ani și visam să ajung aici. Am predat mai bine de 10 ani limba engleză în grădinițe și m-am îndrăgostit de această evaluare Cambridge, în care m-am și specializat și sunt singura din România care a pregătit copii de 5 și 6 ani care să susțină examenul Cambridge Starters. Pe parcurs am predat și adolescenților și adulților, însă în acest moment mă ocup doar de organizarea activităților în cele trei filiale din Iași, Botoșani și Piatra Neamț, care însumează peste 4.700 de cursanți și peste 70 de angajați”, mărturisește Ruxandra, care a început cu doar 14 cursanți și a ajuns la câteva mii, cu 12 ani de experiență în educație și examinare certificată Cambrige

Care a fost motivația care a stat la baza acestui business? „Mi-am propus să schimb mentalitatea asupra procesului de învățământ și asupra faptului că și copiii sunt persoane capabile să ofere rezultate și nu trebuie subestimate”, spune Ruxandra, admițând că a dorit să dovedească, încă din primele zile, câte lucruri incredibile pot face copiii.

Pentru a obține rezultate, la Twinkle Star au fost alese „persoane care inspiră”, iar dezvoltarea personală este și acum „un bonus intern”.

Motivația mea de la început a fost dorința de a a dovedi câte lucruri incredibile pot face copiii, dezvoltarea metodelor proprii de învățare și evaluare a limbii engleze. Aceste lucruri s-au transformat, pe parcurs, în viziune și valori.

Tinkle Star, prin respect, sinceritate și profesori care inspiră, dezvoltă abilitățile lingvistice ale cursanților în vederea obținerii certificărilor internaționale. Avem 12 ani de activitate, suntem centru de pregătire Cambridge English din 2008, iar în 2016 am obținut un titlu extraordinar de greu de obținut în România, unde sunt doar 9 centre – prin care avem voie să organizăm examene oriunde în țară, devenind astfel Centru de examinare. În momentul de față, avem 3.700 de clienți în Iași, avem filială în Botoșani cu aproximativ 900 de clienți, iar în Piatra Neamț sub 100. Rata noastră de promovabilitate la examenele Cambridge a fost întotdeauna de peste 99%, și oferim chiar și garanția rezultatului, un lucru care generează încredere. În anul 2020-2021 chiar dacă a fost un an pandemic, numărul de examene a crescut și a depășit 2.300”, menționează Ruxandra Rață Bucevschi.

În cadrul Twinkle Star există departament de limba engleză și limba germană, dar și multe departamente administrative și de resurse umane, secretariat, casierie, examene Cambridge, marketing-promovare, mentenanță.

Ruxandra a adus în atenția studenților din cadrul proiectului START.EXE câteva „inițiative educaționale”, structurate pe patru ani, cu obiective clare de dezvoltare: financiar, clienți, proceduri, dezvoltare profesională. Vin și cu câteva sfaturi: găsește-ți calea atuuri, valori, în ceea ce dorești să investești. Apoi, asumați-vă faptul că pentru orice business vă sunt necesari clienții și că banii firmei nu sunt banii voștri personali, trebuie să păstrați bani pentru a-i reinvesti, să lucrați în legalitate și să vă asumați lucrul acesta, trebuie să facem followup și faptul că ar trebui să aveți curaj să delegați și să aveți angajați. Timpul vostru ar trebui să fie dedicat strategiei, nu neapărat implementării și atunci va trebui să căutați persoane care să vă fie alături, să vă împărtășească viziunea”, spune Ruxandra.

Și, ca toată lumea să îțeleagă cât de important este follow-up, aceasta precizează că 2% din vânzări sunt făcute din primul contact, iar majoritatea persoanelor care vând, jumătate din ele, nu trec de acest prim contact. „80% din vânzări se fac după al cincelea contact”. „Cum putem face cinci contacte? Putem avea un mail de prezentare, putem avea site-ul, putem trimite link de la site, putem urmări pe cei ce ne-au completat un formular, putem să le mai trimitem un mail, un telefon, un mesaj, putem stabili o întâlnire, toate acestea înseamnă contacte. Mai este și partea avansată, digital marketing, facebook în care targetăm un anumit client. Este foarte important ca în momentul în care aveți un prim client să-l abordați de minim cinci ori, pentru că aveți șanse de reușită de 80 la sută. Dacă nu faceți lucrul acesta și vă opriți la două sau trei încercări, vine concurența și profită de toată aceată muncă a voastră ”, este sfatul Ruxandrei Rață Bucevschi, cea care a pus bazele celui mai bun centru de pregătire Cambridge din România – Twinkle Star.

Lioredana Ciofu: „Am vrut să renunț cam de 50 de ori în 2 zile”

Când spunem, laolaltă, alăptare, babywearing, consultanță, educație Montesori, dezvoltare personală, parenting, siguranță auto… vorbim despre Empatis Iași. Iar dacă deschidem subiectul Empatis dăm de Lioredana Ciofu.

Loredana a venit la conferințele START.EXE decisă să împărtășească cu studenții întreaga ei experiență acumulată în cei câțiva ani de când a așternut pe hârtie primele fraze ale unui proiect start-up și până astăzi, când are o întreagă rețea de clienți mulțumiți. „Până la urmă, toate strategiile de business, tot ceea ce învățăm, toți pașii de urmat petru a crește o afacere au în centrul lor clientul. Iar un client mulțumit este un client care a primit ceea ce avea nevoie, dar, de cele mai multe ori, să-l înveți pe client ce are nevoie este partea cea mai grea”, mărturisește Lioredana Ciofu.

Lioredana are două fetițe, iar momentul în care a devenit mamă a declanșat în mintea sa rolul de antreprenor, pentru că, spune ea, „am fugit de rolurile predefinite în societate, atipice, am căutat un job remote încă înainte ca lucrul remote să fie la modă”.

Înainte, lucrase, vreme de un deceniu, ca freelancer în domeniul juridic, pentru companii din Statele Unite, iar asta a făcut-o să-și dea seama că „valorile după care mă ghidam ca angajat într-o corporație nu mi se mai potriveau, aveam nevoie ca timpul meu personal să fie mult mai mult, ca energia mea să se canalizeze către alte direcții și să lase loc dezvoltării vieții de familie”. Așa am decis să pornească o afacere part-time, chiar dacă nu exista vreun background de business. Ca să fiu și cu venitul sigur de la job și cu avantajele antreprenoriatului … Evident, lucrurile nu ies bine când începi așa…”, completează ea.

Pentru Lioredana, a fost „o idee nebunească”. „A fost o chestiune cumva născută din nevoia unei mame de a împărtăși și celorlalți părinți din jur câte chestii faine se pot desfășura în cadrul unei comunități. O idee pornită de la grupurile de suport pentru părinți, de la întâlnirile de sprijin pentru alăptare, de sprijin în sistemele de purtare, cu toate descoperirile pe care le-am făcut eu acolo ca părinte, și cât de fain și de ușor este să te integrezi. Noul statut de părinte, faptul că a avea un copil nu înseamnă că trebuie să stai acasă, că doi ani ești legat de mâini și de picioare, că nu poți să mai ai viață socială… Și am zis că e musai să-i învățăm și pe alții că acestea sunt mituri și se pot dărâma”, precizează Lioredana Ciofu.

Acesta a fost punctul de plecare. „Am scris proiectul, iar surpriza cea mai mare a venit în momentul în care a fost aprobat. A fost, de fapt, momentul în care am vrut să renunț cam de 50 de ori în 2 zile. A fost senzația aceea că, ok, am visat, mi-a plăcut ce se întâmplă… Dar a fost și prima decizie cu adevărat de business pe care am luat-o, aceea de a căuta un partener. Mi-am dat seama că resursele mele puternice nu sunt pe partea de business, am căutat un partener și împreună am pornit la drum. Am deschis într-un sediu mic, de 40 mp, în 2018, în paralel cu seviciile de consiliere pentru părinți și de consultanță pe tot ceea ce însemna zona de parenting, de la alăptare, sisteme de purtare, scaune auto, meetode de educație tradiționale și alternative, suport acordat părinților. În paralel am zis că pentru subzistență este nevoie de un cash-flow mai consistent… e o piață pe care trebuie să o construiești și am deschis și un shop, atât online cât și fizic. Am pornit cu marfă de 2.000 de lei și am dublat de a an la an cifra de afaceri”, precizează fondatoriul Empatis, care consideră încă businessul ca fiind unul „foarte mic, foarte la început și foarte nișat”. A pornit la drum cu un asociat și un salariat, iar astăzi are cinci angajați și o cifră de afaceri consistentă. „Ne plasăm, cel puțin ideologic, într-un business social, într-o afacere care este despre comunitate și despre a da înapoi, de a crea oameni satisfăcuți de ceea ce au, de modul în care își cresc copiii”, mărturisește Lioredana.

Ea are chiar și unele mici sfaturi pentru cei aflați la început de drum sau care își doresc să pornească pe calea aceasta a antreprenoriatului: „Începeți prin a pune pe hârtie varianta planului de afaceri, că așa e loc de puține greșeli. Și nu uitați: valorizați întotdeauna clientul din fața voastră”.

Cristian Brumă: „Încercăm să recreăm, să reinterpretăm toate produsele de tip fast-food”

Crave Gourmet este „o firmă de catering și delivery”, un restaurant ieșean de tip street-food, situat în zona universitară a orașului, în Copou, iar Cristian Brumă un antreprenor în domeniu, de doar 25 de ani, decis să reușească în încercarea sa de a schimba fața unui business extrem de atrăgător. „Încercăm să recreăm și să reinterpretăm toate produsele de tip fast-food și să ieșin cumva din zona de mâncare nesănătoasă. Chiar dacă avem și cartofi prăjiți încercăm să-i ținem într-o calitate superioară, astfel încât să ne pliem pe toate gusturile”, a menționat Cristian, care a făcut primii pași în antreprenoriat în anul 2018, imediat după terminarea studiilor universitare, cu o firmă de furnizare a echipamentelor medicale, focusată pe echipamentele stomatologice.

Acesta, absolvent de FEAA la UAIC, are o experiență oarecum nefericită în business, unde se află deja la al treilea proiect, două dintre acestea

fiind experințe de tip culinar.

„Prima mea experiență antreprenorială nu a avut prea mut succes deoarece m-am lovit din start de giganții de pe piață, din Capitală, Timișoara, Arad. Aveam experiență zero în vânzări și, din păcate, nici nu cunoșteam tehnica aparatelor, astfel încât să ofer un anumit grad de încredere clienților. Din nefericire, nici vârsta nu m-a ajutat prea mult, deoarece, fiind tânăr, iar respectivele echipamente foarte scumpe, clienții nu aveau încredere. Veți vedea că vârsta ar putea fi chiar și un impediment la un moment dat”, a specificat Cristian Brumă.

Acesta a fost nevoit să o ia de la capăt și, pasionat fiind de gătit, s-a prezentat, un an mai târziu, în 2019, la un festival cu zonă food-track. A hotărât, la fața locului, ca, împreună cu prietena sa, să pornească pe acest drum, atent însă să nu repete „aceeași gafă de la prima afacere”. Prin urmare, a decis să învețe mai întâi pe plan local, înainte de „expansiunea” națională. „Cum nu aveam bani, iar creditul la bancă nu reprezenta o soluție, am aplicat la Start-Up Nation, singura variantă de finanțare. Am făcut proiectul, am câștigat, am primit o parte din bani, însă un lucru tot mi-a scăpat. Fiind tânăr, am avut o încredere oarbă într-un om care a vândut ulterior spațiul în care funcționam. Neavând contract pe o durată mai mare și nici intabularea pe spațiu, am rămas în aer”, își amintește Cristian.

Primul lucru pe care l-a făcut a fost să dea înapoi banii obținuți în cadrul programului, deoarece nu avea variante de a continua, inexistența unui spațiu adecvat fiind decisivă în acest sens. „Nu găsisem niciun spațiu. Începuse deja perioada de achiziții și ar fi trebuit să trimit facturi la cei care s-au ocupat de proiect. Ca și cu echipamentele, runda doi a fost pierdută”, adaugă antreprenorul ieșean.

Acesta nu a dezarmat și a luat-o de la capăt. „Cu psihicul stăteam foarte prost, dar am decis să plec în Statele Unite, căci era în vogă working travelul. Acolo am avut posibilitatea să lucrez într-un mediu foarte profesional, cu oameni din toate colțurile lumii, am adunat foarte multe cunoștințe pe care ulterior le-am folosit și pe care le voi folosi în continuare. Am lucrat de toate în domeniu, am încercat să capăt experiență pentru a o aplica în propria firmă”, a menționat Cristian Brumă.

La întoarcere, acesta a reușit să obțină finanțare europeană prin intermediul programului Start-Up Plus și așa s-a născut Crave Gourmet. „A fost întâia dată în care am avut un business făcut la modul cel mai serios, cu un plan de afaceri, cu recomandări”, a adăugat Cristiam Brumă, nu înainte de a oferi și un sfat pentru cei care intenționează să se aventureze în lumea anytreprenoriatului și își pregătesc un plan de afaceri: „De reținut ar fi faptul că atunci când faceți un buget să aveți în vedere TVA-ul, deoarece eu am avut de pierdut destul de mult la acest capitol. Mi-am făcut bugetul cu prețuri fără TVA, banii din finanțate erau cu TVA, iar când am adăugat cei 19% mi-a rezultat o cofinanțare destul de mare pentru resursele mele, undeva la 30.000 de lei”.

O nouă ediție a conferințelor START.EXE s-a încheiat cu partea cea mai incitantă, cea a întrebărilor și răspunsurilor. Nici nu e de mirare că zecile de minute dedicate s-au dovedit a fi insuficiente. Dar partea bună a lucrurilor este că evenimentul de carieră „Bune practici în antreprenoriat – Planul de afaceri, de la idee la start-up” va continua!