Amazon, Levi Nine și VEO au contribuit la succesul unei noi conferințe START.EXE

Miercuri, 9 iunie, a avut loc cea de-a patra conferință dedicată evenimentelor de carieră din cadrul proiectului Start experiență – START.EXE – „Culisele recrutării în multinaționale”.

După mai bine de două ore de prezetări și dezbateri, atât studenții participanți, cât și reprezentanții companiilor – Amazon, Levi Nine și VEO Worldwide Services, au ajuns la o concluzie comună – evenimentul a fost unul de referință.

Remarcabilă a fost și expunerea rezultatelor studiului privind competențele necesare absolvenților de studii superioare în viziunea angajatorilor și antreprenorilor, realizată de Diana Chihaia, expert cercetare în cdrul proiectului START.EXE.

La Amazon, procesul de recrutare se bazează pe cele 14 principii ale companiei

Amazon „Earth most customer company” (compania celor mai mulți clienți) are, dintotdeauna și în mod evident, un model orientat către client, însă, din acest an, a început implementarea ideii de a deveni „cel mai bun angajator pentru personalul propriu”. „Misiunea noastră este aceea de a reuși să oferim cea mai bună experiență a shoppingului online în fiecare țară de pe planetă. Una dintre cele mai frumoase părți ale departamentului nostru de Compilance Operations este faptul că nu suntem foarte focusați pe tehnologie”, a precizat Andreea Niste.

Pașii pe care Amazon (cel mai mare retailer online din lume) îi consideră ca fiind extrem de importanți pentru cei care-și doresc să aplice pentru un job în cadrul companiei sunt oarecum diferiți de cei „tradiționali”. „În primul rând, este foarte important ca CV-ul vostru să fie în limba engleză și să fie updatat. Motivația este foarte importantă. Suntem interesați să știm dacă doriți un loc de muncă part time sau full time. Este foarte important să subliniez că engleza trebuie să fie la un nivel avansat. Unii dintre colegii noștri sunt din Marea Britanie, alții din alte țări din Europa și nu doar, iar ei sunt cei care revizuiesc aceste CV-uri și realizează interviurile, telefonic. Ne uităm, desigur, și căutăm și candidați care au experiență sau au cunoștințe din altă limbă străină, cum ar fi italiana, franceza, spaniola, la un nivel mediu”, a menționat Andreea Niste.

În procesul de recrutare, întâlnirea cu managerii este una extrem de importantă, decisivă chiar, aceștia dorind să afle cât mai multe despre dorința de a lucra în Amazon, despre motivația și experiența profesională pe care canidatul dorește să o dobândească.

Procesul de recrutare se bazează foarte mult pe cele 14 principii ale companiei, iar canidații la o poziție în cadrul Amazon trebui să ofere exemple diversificate din experința lor, folosind o tehnică ce se numește STAR – Situation, Task, Action and Result (Situație, Sarcină, Acțiune, Rezultat). „Acceptarea conduce la un Background Check, de 10-15 zile, să fim siguri că totul este bine din punct de vedere legal, urmează deschiderea unei pagini personale, iar când contractul e semnat, pregătirea unui profil cu traininguri ce pot fi urmate…. apoi călătoria propriu-zisă în Amazon”, a adăugat Andreea Niste.

Result driven, Pro-active, Transparent, Fun, Loyal – valori pe care Levi Nine le caută și le promovează

Pentru Levi Nine (companie olandeză de servicii IT care a intrat pe piața ieșeană în anul 2007), Ionuț Mardare a prezentat o altă față a companiei, trecând de la procesul de recrutare la internship-uri și proiecte de voluntariat – teaser-e pentru viitoarea carieră. „Am ținut să vorbesc nu neapărat despre procesul de recrutare în Levi Nine, ci despre statutul vostru de student, de absolvent la început de drum în ceea ce înseamnă carieră profesională. Din acest punct de vedere, mi se pare că inițiativele de genul internship, learning program, programe de voluntariat, poate chiar și oportunități în zona de juniors ar putea să fie cea mai bună variantă ca voi să luați contact cu partea aceasta profesională, să vă faceți o idee legată de drumul pe cre îl aveți de urmat mai departe”, și-a început prezentarea Ionuț Mardare.

Acesta le-a vorbit studenților despre ce se întâmplă în spatele unei decizii de recrutare, despre contextul acesta, oferindu-le și multe sfaturi utile, „bazate pe exepriențe proprii”. „Dezvoltăm soluții de IT pentru un portofoliu de clienți internaționali, destul de diversificat, care acoperă destul de multe domenii: transporturi și logistică, soluții financiare, asigurări etc. Nevoile noastre, ca organizație, ale clienților noștri pe linie de business și – foarte important – nevoile voastre, ca viitori colegi și viitori profesioniști, sunt extrem de importante. Dorim să știm cât mai multe despre potențialul angajat, despre compatibilitatea lui cu cultura noastră organizațiională, cu viitorii să colegi, cu mediul de lucru oferit și, foarte important, cu valorile companiei. Sunt elementele care ne leagă și care fac ca un grup de oameni extrem de diferiți să funcționeze și să acționeze ca o echipă. Noi, în Levi vorbim de un set de cinci valori pe care le promovăm și le căutăm la viitorii noștri colegi – Result driven, Pro-active, Transparent, Fun, Loyal (rezultat determinat, pro-activitate, transparență, fire distractivă, loialitate – n.n.)”, a menționat Ionuț Mardare.

Printre calitățile necesare unui candidat la un post în cadrul companiei Levi Nine, acesta a amintit de curiozitate, apitudini de comunicare, atitudine pozitivă, conversație fluidă în engleză, aptitudini în zona de programare, dar și cele din categoria „playground”, cum ar fi voluntariatul și expunerea internațională. „Fiți prezenți și fiți reachable (accesibili) oriunde ați putea avea acces la un job, aveți răbdare – o carieră nu se construiește peste noapte, fiți pozitivi, deschiși spre învățare, încercați să faceți un pic mai mult decât niște simple taskuri… E singurul mod de a crește. Nu uitați că vă veți intersecta cu destul de mulți profesioniști: profitați de asta, cereți sfaturi, informații, fiți curioși. O să vă loviți și de destul de multe NU-uri, dar încercați să învățați din asta. E important să faceți ceva ce vă face plăcere, dar priviți și piața și dinamica acesteia, deoarece întrebarea la care trebuie să vă răspundeți este Caut doar un job sau caut mai mult de atât? Încercați să gândiți în perspectivă”, a fost sfatul reprezentantului Levi Nine, Ionuț Mardare.

VEO Worldwide Services: „We dont waste good people. We value them”

Raluca Gheorghiu și Cristina Domenti au vorbit despre „VEO | No waste. Just value”. VEO Worldwide Services este o companie de clearance/destocaj, furnizor de servicii B2B (tip de comunicare între business-uri), ce își propune sa fie un membru activ al economiei circulare la nivel global, având reprezentare la Iași din anul 2010.

„VEO are ca moto We dont waste good people. We value them” („Noi nu risipim oamenii buni. Îi prețuim” – n.n.). Suntem o companie europeană de destocaj, parte a universului NOZ (lider de piață europeană de destocaj), cu peste 14 ani de activitate. Căutăm constant soluții pentru a-i ajuta pe proprietarii de afaceri să își valorifice stocurile nevândute (colecții anterioare, produse cu termen de expirare scurt, comenzi nulate) ajutându-i, astfel, să devină eficienți. Misiunea noastră este una foarte bine stabilită, să devenim lideri mondiali pe piața de destocaj. Ca viziune ne dorim să devenim mai buni odată cu spațiul în care creștem. Valorificăm pe deplin tot ce ne înconjoară – timp, resurse, aptitudini, idei. Investim în oameni care fac mereu un pas în plus, sunt dornici să se dezvolte și sunt adevărați jucători de echipă”, și-a început pledoaria Raluca Gheorghiu.

VEO are 25 de proiecte, cu joburi în diverse domenii, de la Achiziții și Vânzări, la Comunicare și HR, Management financiar, Contabilitate, IT, Prospectare, Transport, Travel sau chiar Trezorerie. „În privința profilului pe care îl căutăm, țintim spre colegi ambițioși, iubitori de aventuri, de provocări și experiențe internaționale, deschiși să învețe de la alții, dar și creatori de soluții. Ne dorim să auzim întrebări și opinii exprimate cu încredere. În 15 ani am avut peste 5.000 de recrutări. Procesul acesta implică o cunoaștere reciprocă. Noi realizăm interviuri nu cu CV-ul în față, deoarece dorim să ne cunoaștem, pentru a vedea dacă ne aliniem valoric. Sfatul meu pentru un proces de recrutare cu VEO este să fiți autentici, să vă gândiți și să spuneți ceea ce vreți să faceți. Obiectivul e o carieră sau să începeți să descoperiți care este cariera care vi se potrivește, nu să pendulați de la angajator la angajator, doar pentru un pachet salarial”, a spus Raluca Gheorghiu.

Cristina Domenti i-a îndemnat pe studenții care doresc să aplice pentru un post în cadrul VEO Worldwide Services să nu ezite în a-i contacta pe reprezentanții companiei, care are pagini pe toate canalele social-media.

În finalul întâlnirii a avut loc „tradiționala” sesiune de întrebări și răspunsuri, reprezentanții celor trei companii multinaționale reușind să satisfacă curiozitatea studenților dornici să afle mai multe amănunte despre modalitățile de recrutare.