Au crezut în ideea cu care au intrat în business, au consumat mai multă energie decât aveau pentru a se impune pe piaţă, au mizat totul pe o singură carte, s-au împrumutat – de la toţi cunoscuţii, de la toate rudele, pentru a-şi menţine afacerea în viaţă, dar, lucru admirabil, nu au cedat niciodată! Au continuat, sub presiunea crahului, a eşecului, au inventat şi s-au reinventat mereu şi domină astăzi businessul pe segmentul de piaţă pe care s-au instalat definitiv, deşi nu mereu confortabil.
Alexandru Holicov, Răzvan Harabagiu şi Ramona Cervenciuc reprezintă Adservio, Meat Concept Store şi Elittude, branduri de succes care au în spate istorii fascinante. Iar studenţii care au participat, online, marţi, 22 martie, la evenimentul „Bune practici în antreprenoriat”, ediţia a IV-a, s-au declarat captivaţi de povestea antreprenorilor cu care au interacţionat!
Alexandru Holicov: „Cheia succesului este să nu renunţi, să lupţi pentru a-ţi realiza visul”
Alexandru Holicov a gândit Adservio ca pe o afacere menită să schimbe definitiv în bine sistemul educaţional autohton şi se pregăteşte astăzi să pătrundă, cu câteva proiecte, pe pieţele din Canada şi Statele Unite! Colaborează cu peste 1.000 de şcoli din România şi nu numai, a reuşit să schimbe mentalităţi, să pună în mişcare conştiinţe, să se impună într-un domeniu recunoscut pentru conservatorismul său milenar.
„Adservio are astăzi o interfaţă intuitivă şi spaţiu de stocare nelimitat, îţi permite să creezi rapid grupuri şi clase, să aloci şi să corectezi teme, să programezi lucrări de control şi teze, să urmăreşti progresul elevilor şi nu doar atât”, aşa se prezintă compania care, centralizând totul pe o singură platformă, elimină birocraţia şi ajutăm actorii din domeniul educaţional să câştige timp pentru activitatea didactică.
Dar drumul până aici a fost unul lung şi anevoios… „Povestea a început în anul 2008, an în care terminasem studiile la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, unde am făcut Economia comerţului, turismului şi serviciilor. Atunci, împreună cu unul dintre verişorii mei, Ştefan, am iniţiat acest business, cu mult entuziasm. A fost un parcurs foarte dificil şi cred că aşa este antreprenoriatul, în general. Trebuie să existe pasiune, entuziasm, căci, cu siguranţă, vor exista şi momente dificile. De fapt, cheia succesului este să rezişti acelor momente dificile şi să continui să avansezi, să-ţi urmezi visul până ce se îndeplineşte”, mărturiseşte Alex.
A început cu dorinţa de a schimba educaţia din România, „s-o digitalizăm, să arătăm că se pot face lucrurile de la noi din ţară, nu trebuie doar să ne uităm în afară şi să nu se întâmple nimic aici”. „În acel moment nu erau exemple de acest gen dezvoltate în alte ţări, adică am fost printre primele companii, la nivel global, care am dezvoltat o astfel de idee. În 2009 am implementat prima şcoală, am făcut foarte multe lucruri acolo, tehnologia nu era ce este acum, a trebuit să facem reţele electrice, de internet, să montăm diverse sisteme prin sălile de curs, o întreagă infrastructură hardware, unde am investit foarte mult, dar şi software. Aveam, la momentul respectiv, o platformă care permitea puţine lucruri – ca profesor, să pui note, absenţe, să comunici cu elevii, cu părinţii, să vezi un orar. Acum, însă, după 14 ani, Adservio este o adevărată şcoală digitală. Poţi face educaţie fără să ai şcoala, la nivel fizic. Poţi face totul, de la lecţii online la management, rapoarte, îţi gestionează absolut tot, de la taxe şcolare pentru şcolile private la orice îţi trece prin cap legat de educaţie, totul se află în momentul de faţă pe platforma noastră”, precizează Alexandru Holicov.
Cât priveşte dificultăţile întâmpinate, finanţarea a fost, cu siguranţă, una dintre cele mai mari. „Eu m-am împrumutat la bănci, la neamuri, am împrumutat bani de la toată lumea pentru a merge înainte. Nu am avut atâtea oportunităţi câte există în momentul de faţă, când banii sunt chiar ultima problemă. Iar pandemia a accelerat aceste lucruri, căci poţi realiza acum întâlniri online cu fonduri de investiţii, direct de aici, de la Iaşi… Banii sunt ultima problemă, important este să ştii ce vrei să faci şi să faci”, apreciază Alex Holicov.
După 14 ani de la primul „Accept” pe platformă educaţională, Alex este astăzi fericit cu ceea ce a reuşit şi susţine că a ajuns într-un punct în care „lucrurile încep să prindă contur”, să evolueze exact aşa cum şi-a dorit. „Cred că cel mai important lucru, când te apuci de ceva, este să fii pregătit, să ai acelaşi entuziasm şi atunci când vei fi jos şi lucrurile nu vor fi aşa cum îţi doreşti. Cu siguranţă vor exista astfel de momente, iar dacă eşti puternic şi le depăşeşti, la final vei vedea ceva ce puţini ajung să vadă”, mărturiseşte acesta.
În opinia antreprenorului Alexandru Holicov, „cheia succesului este să nu renunţi niciodată, să lupţi pentru a-ţi realiza visul! Să faci ceea ce-ţi propui, dar să o faci mereu cu pasiune.”
Răzvan Harabagiu: „Fără echipă nu realizezi nimic!”
Răzvan Harabagiu este Owner Meat Concept Store & HORN. Sună deja cunoscut pentru foarte multă lume din oraş şi nu doar, deoarece afacerea sa este pe punctul de a deveni… istorică! „Lucrăm, de mai bine de patru luni, cu o firmă care ne face manualul francizorului. Urmează să-l terminăm în trei săptămâni, să putem da prima franciză, sper eu, în septembrie. Avem cereri de franciză Meat Concept în cinci oraşe, este foarte greu, dar sperăm să ne impunem”, precizează Răzvan Harabagiu.
Răzvan a avut, în urmă cu opt ani, un vis: „să aibă ieşenii de unde cumpăra carne şi nu doar”… „E prima oară când vorbesc în public… Provin dintr-o familie de oameni harnici, care au activat în domeniul industriei alimentare şi care se focusau pe produse de larg consum. În anul 2014 mie mi-a venit ideea de a ne focusa puţin pe clientul premium, pe clientul care este foarte atent la ceea ce mănâncă. Şi atunci m sesizat o lipsă pe piaţa locală de produse premium, de vită, în special”, şi-a început povestea Răvan.
Începutul a fost extrem de dificil. A demarat afacerea cu… un credit de nevoi personale, de 5.000 de euro, şi doi prieteni de familie care l-au ajutat cu unele utilaje de carmangerie. În primă fază, a vrut să se focuseze doar pe carnea de vită, însă clienţii care intrau în magazin cereau şi alte produse, astfel că afacerea s-a diversificat destul de repede. „Prima locaţie deschisă a fost în Doi Băieţi, într-o casă a unor prieteni, fără trafic pietonal, fără nimic … Sunam mereu prietenii, întrebând: voi nu mâncaţi acasă? Eu trebuia să vând şi viaţa mea era într-o continuă mişcare între client, furnizor şi magazin. Nu mi-am permis să am mai mult de doi angajaţi, pentru început… Eram într-un punct mort acolo şi a fost necesar să ne mutăm pe un pietonal mai bun, dar se pare că nu a fost mai bine nici acolo. Am deschis în Păcurari şi, la fel, trebuia să sunăm clienţii! Ne bazam pe promovare, pe Facebook, pe Instagram, pe toate reţelele sociale. Uşor-uşor, au aflat clienţii de noi, am crescut, au văzut că focusul nostru este strict pe client şi am început să creştem. La doi ani după acest moment nu aveam ce face, era necesar să mai deschidem o locaţie şi am făcut-o în Nicolina. Când am văzut că a prins şi acolo, mi-am spus, gata, avem produsul, acum ce trebuie să facem este să ne promovăm foarte bine!”, îşi aminteşte Răzvan.
- Businessul a crescut, iar Meat Concept are astăzi 5 locaţii. „Ce mi s-a părut mie cel mai greu în businessul acesta a fost ca echipa pe care o am, că fără echipă nu faci nimic, echipa aceasta să facă parte din visul meu, să tragă la aceeaşi căruţă, să nu aştepte doar ziua de salariu. Primul an a fost foarte greu, dar trebuie să-ţi urmăreşti obiectivul, să te focusezi pe asta şi n-ai cum să dai greş”, precizează tânărul antreprenor ieşean.
Sfatul său pentru cei care vor să pună în practică, astăzi, un business în domeniul HoReCa este să nu înceapă cu un centru comercial. „Un centru comercial este o chestiune strict de marketing, este strict de brand recognition, nu ajută cu nimic! Cel mai bine îţi aranjezi lucrurile acolo unde nu ai presiunea chiriilor, utilităţilor. Acum am dezvoltat la Vişani o afumătoare, producem preparate tradiţionale, dar nu numai, pentru că, din punctul meu de vedere, tradiţionalismul acesta nu te prea lasă să evoluezi şi facem şi reţete pe care le aducem din diferite colţuri ale lumii şi le promovăm în magazinele noastre”, admite Răzvan Harabagiu.
Acesta are şi o recomandare pentru studenţii ce vor să deschidă o afacere: „Să aibă răbdare şi să fie perseverenţi, muncitori! Să aibă răbdare pentru că lucrurile nu au o creştere continuă. Noi, în opt ani, am avut o creştere continuă până a avenit pandemia, iar apoi linia aceasta a început să arate ca un EKG. Dar asta nu ne ţine în loc!”
Ramona Cervenciuc: „Un om de succes este acela care, în momentul în care vrea să renunţe, merge mai departe!”
Ramona Cervenciuc – fondatoarea brandului Costume cu Atitudine, transformat recent în ELITTUDE – a avut, nu cu mult timp în urmă, un vis. Urma să se căsătorească şi îşi dorea enorm să îmbrace un costum alb la cununia civilă. „Începuturile sunt grele, indiferent că vorbim de acum 20 de ani sau de acum 4 ani, de când am început noi. Dar începutul businessului la mine este foarte interesant prin prisma faptului că eu la bază am studii economice, am fost mereu pasionată de partea aceasta de management… În acea perioadă chiar eram la doctorat, predam la UAIC, Managementul organizaţiilor, şi doream să mă căsătoresc! Şi nu înţelegeam de ce în industria aceasta a bărbaţilor se realizau costume la comandă, dar pe partea de damă se făcea mult mai puţine sau cu materiale nu tocmai calitative. Am avut, în final, un costum, dar nu era cel pe care mi-l doream”, a mărturisit Ramona Cervenciuc.
Din mai, de la cununia civilă şi până prin octombrie, Ramona şi-a tot pus problema costumelor de damă făcute pe comandă, dar din materiale sustenabile, naturale. „La un moment dat, atât de mult i-am înnebunit pe ai mei, că au decis să mă sprijine financiar. Au fost 10.000 de euro pe care eu trebuia să-i împart pe un an întreg şi am mai avut în jur de 5.000 de euro, bani de la nuntă. Cam aşa am început. M-am dus apoi la o fabrică, unde am învăţat tot ce înseamnă croitorie, pentru că nu aveam studii în domeniu. Eu eram pasionată de partea de management, nu de ceea ce înseamnă creaţie”, îşi aminteşte Ramona.
Aşa se face că, în februarie 2018, aceasta a deschis Costume cu Atitudine, gândind să facă doar costume pe comandă pentru doamne. Lucrurile au luat o altă întorsătură, deoarece, după trei luni, „datorită numărului foarte mare de comenzi din parte domnilor”, s-a decis să facă şi costume pentru bărbaţi.
„În momentul în care vrei să mergi către un business cu produse premium, investiţia este destul de mare. Eu din start mi-am asumat că vreau un showroom, dar unde plăteam 1.000 de euro pe chirie. Apoi, am ajuns să expun patru manechine la Palas , unde plăteam 500 de euro, dar in punct de vedere al notorietăţii a fost extraordinar, căci mi-a adus mulţi clienţi”, precizează Ramona Cervenciuc.
Aceasta admite că în primul an al afacerii s-a împrumutat „de la toţi prietenii, dar nu am renunţat, căci pentru mine era forte important ca oamenii să ajungă la mine, iar în momentul acela e foarte important ca tu să oferi ceea ce promiţi. Dacă oferi calitate, o anumită experienţă, ea trebuie să se regăsească. În plus, o să vinzi foarte bine pe bază de recomandare”. „Puţine businessuri generează şi merg pe profit din primele luni. Primul an e al naibii de greu! Eu spun mereu că în primul an dai tot ce e mai bun, al doilea an trebuie să înceapă să dea şi firma, iar din al treilea an ar trebui, cât de cât, firma să se întreţină”.
Ramona Cervenciuc încurajează studenţii să facă voluntariat, să se implice foarte mult în această direcţie. „Primii mei clienţi care au cumpărat au cumpărat omul din spatele brandului – oameni care mi-au fost profesori, cu care am interacţionat chiar prin prisma voluntariatului din anii facultăţii, acei prieteni adevăraţi, acei oameni cu care eu am interacţionat. Ceea ce este foarte important, ce am făcut şi eu şi m-a ajutat, a fost identificarea acelui profil al consumatorului înainte de a începe, ca să ştiu efectiv unde mă focusez din punct de vedere al promovării. De exemplu, noi vindem foarte mult pe partea de ceremonie. Acesta este un profil al consumatorilor, dar unde-i găsesc? La Starea Civilă! Uite, noi o să expunem două costume la Starea Civilă. În felul acesta reuşim să optimizăm foarte bine toată partea de investiţie în promovare. Degeaba ai un produs bun dacă lumea nu ştie de tine”, a completat antreprenoarea ieşeană.
Ramona Cervenciuc susţine că a vrut să testeze businessul, să văd cum evoluează în primul an, apoi, când a văzut că funcţionează, a aplicat pentru un start-up. Aşa a achiziţionat toate utilajele, pentru că la început lucra cu fabrici colaboratoare…„Chiar dacă pandemia ne-a afectat destul de mult, deoarece vindeam foarte mult pe zona de ceremonie, am reuşi să ne menţinem pe linia de plutire, încât n-a fost nevoie să concediem pe nimeni – am început fără angajaţi, că eu eram doar administrator, iar acum suntem 9! Am învăţat ceva din toată această experienţă… Spune cineva şi o repet şi eu aici: Un om de succes este acela care, în momentul în care vrea să renunţe, merge mai departe!”, completează Ramona Cervenciuc.