Ultimul, dar nu cel din urmă eveniment de carieră din cadrul proiectului Start experiență – START.EXE i-a adus în fața studenților, miercuri, 29 iunie 2022, pe doi dintre „ambasadorii” de ultimă generație ai Iașului – Cosmin CEUCĂ, președintele Asociației Iași.Travel și Laura BÎRHALĂ, președinte al Asociației 1-2-3 Education.
Cum tema evenimentului a fost una deosebit de generoasă – „Oportunități de carieră și practică în ONG-uri”, interesul a fost unul pe măsură.
Invitaţi: Cosmin Ceuca, președinte Iași.Travel, Laura Bîrhală, președinte Asociația 1-2-3 Education.
La eveniment urma să participe și Teodora Georgiana Mihăilă, coordonator fundraising în cadrul Asociației Iași.Travel, însă aceasta a lipsit motivat de la întâlnirea cu studenții, având programat, chiar în ziua de miercuri, examenul de licență.
Iași.Travel: „Studenții sunt principala sursă de inspirație și de energie pentru noi”
Cosmin Ceucă, unul dintre cei mai înfocați mesageri ai valorilor istorice, patrimoniale, culturale și umane ale Iașului, și-a exprimat, încă din start, bucuria de a fi, alături de Asociația Iași-Travel, partener în proiectul Start experiență – START.EXE: „Cum o spune și logoul nostru – Inspired by students, studenții sunt principala sursă de inspirație și de energie pentru noi, iar cei mai mulți membri ai Asociației Iași.Travel sunt studenți”.
Care sunt cele mai importante activități pe care le desfășoară Iași.Travel? „Principalele activități sunt organizarea de tururi gratuite, mulți dintre noi suntem ghizi de turism, scriem proiecte de turism și ajutăm la promovarea destinației Iași. Suntem o echipă de tineri îndrăgostiți de Iași și dorim să transferăm această energie pe care o avem către vizitatori și către localnici, pentru a descoperi mult mai mult despre orașul în care trăiesc. Organizăm tururi ghidate gratuite, prezentăm istoria, arhitectura, cultura, geografia orașului Iași, a împrejurimilor, am scris chiar și o carte, realizăm și machete 3D ale clădirilor și le oferim ca suvenir vizitatorilor sau participanților la diverse evenimente”, a precizat Cosmin Ceucă.
Iași.Travel a colaborat și colaborează cu diverse instituții și alte asociații de profil pentru a promova Iașul în diverse forme, iar prin proiectele pe care le implementează, ajută la „educarea formală și non formală a membrilor, în domeniul turismului, dar și a altor domenii conexe”.
„Am plecat de la proiectul INTERFACE-IS, depus de Facultatea de Geografie și Geologie a Universității Alexandru Ioan Cuza pentru fonduri norvegiene (2017-2018), iar în cadrul acestui proiect am gândit, împreună cu comunitatea locală, șapte trasee turistice tematice în Iași: Traseul Unirii, pentru că România s-a născut la Iași, Traseul Artelor, pentru că Iașul este capitala culturală a României, Traseul comunismului – cu amintiri din Epoca de aur la Iași, Traseul pelerinului – pentru că Iașul este orașul celor 100 de biserici și locul celui mai mare pelerinaj ortodox din țară, Traseul evreiesc, deoarece aici avem prima sinagogă din România, iar pe la sfârșitul secolului al XIX-lea evreii reprezentau peste jumătate din populația Iașului, Traseul romantic, pentru că aici au fost create foarte multe povești de iubire, și Traseul activ – șapte coline pe bicicletă, 60 de kilometri care te poartă în jurul Iașului, prin vii, zone împădurite, lacuri, biserici fortificate…”, amintește Cosmin.
Odată finalizat proiectul INTERFACE-IS, câțiva inimoși îndrăgostiți iremediabil de Iași au înființat Asociația Iași.Travel, o organizație non-guvernamentală și au început activitatea cu diverse colaborări cu instituții publice ale urbei. „Proiectul nostru fanion, pe care-l facem săptămână de săptămână, este Essential Iași – Free walking tour, prin intermediul căruia am ghidat mii de persoane – cred că am depășit 5.000 de vizitatori în ultimii trei ani, marcați de pandemie. Traseul durează două ore, din Piața Unirii către Palatul Culturii, este prezentat în general în limba engleză, vara avem program două zile pe săptămână, marțea și sâmbăta, iar iarna doar sâmbăta. Când am început și eram în plin avânt, am reușit să facem acest tur zilnic, timp de șase luni”, își amintește Cosmin Ceuca.
Astăzi, Iași.Travel are diverse colaborări cu școli, companii sau festivaluri „care ne solicită să le arătăm invitaților pe care-i au orașul Iași, pentru a-l înțelege mai bine, pentru a descoperi locuri interesante, informații mai puțin știute”. „Am avut colaborări cu Primăria Municipiului Iași – Traseul memoriei – 100 de ani de la încheierea Primului Război Mondial, cu prietenii noștri arhitecți am avut multe colaborări… Cu arhitectul Teodor Tiberiu Stanciu, cel care a creat unele modele pentru clădirile Iașului, am demarat un proiect care se numește Memorat, prin care încercăm să reînviem Iașul vechi prin remodelare virtuală, pe baza fotografiilor vechi. Am colaborat cu Questo, o aplicație mobilă de explorare a orașelor, unde am făcut șase jocuri de Treasure Hunt, începând cu 2018, cel mai recent fiind în cursul lunii iunie, cu Asociația Mai bine am făcut Harta ecologică a Iașului, cu Asociația Codrii Iașilor am colaborat la crearea textelor pentru plăcuțele din pădurea Bârnova – Repedea. De asemenea, cu Iași multicultural, la diverse trase, cu Institutul Cultural Francez am colaborat, cu Asociația Artipic, cu care am realizat harta urbană a orașului, cu Institutul Național al Patrimoniului am realizat, pentru prima dată la Iași, Ziua Mondială Art Nouveau, cu Ateneul Național din Iași și cu multe alte organizații”, a precizat Cosmin Ceuca.
În momentul de față, cei din Asociația Iași.Travel creează „cât mai multe modele 3D ale clădirilor din Iași – ne jucăm cu o imprimantă 3D!”- și sunt implicați într-un proiect major, alături de 7 grupuri de acțiune locală (GAL) din mediul rural. „Am mers în 60 de comune din județul Iași și câte un pic din județele Botoșani și Vaslui, pentru a identifica resursele turistice locale, în vederea schițării și trasării unor trasee de biciclete în aceste zone”, a menționat Cosmin.
Acesta a lansat și o invitație studenților, de a deveni „super-voluntari”. În momentul în care doresc să-și lărgească echipa, cei de la Iași.Travel caută, însă, un anumit tip de persoană. „Avem nevoie de tineri creativi, care au chef să se implice în a face mai frumos orașul în care locuiesc… Ne-ar ajuta tineri din diverse facultăți – de la Geografie sunt cei mai mulți, momentan, dar ne-ar interesa foarte mult studenți de la istorie sau Arhitectură, Litere, Jurnalism, care scriu articole, care caută în arhive, care încearcă să extragă sucul din fiecare obiectiv al Iașului. Deci, vă invităm în echipa noastră, dacă veți considera că răspundeți la una dintre aceste minime cerințe”, a precizat Cosmin Ceuca.
Ce caută cei de la Iași.Travel? „Persoane îndrăgostite de Iași, ghizi de turism sau persoane dornice să devină ghizi, vorbitori de limbi străine (minim engleza), persoane extrovertite, care să prezinte orașul în moduri cât mai creative, care să întrețină legăturile cu alte asociații, parteneri, sponsori. Se caută și persoane introvertite, care să analizeze și să urmărească cu atenție felul în care organizăm activitățile, pentru scriere de texte, postări pe social-media, research online sau alte surse, studenți la Geografie, Istorie, Litere, Jurnalism, Informatică, FEAA sau orice altceva care să ne ajute să punem în valoare Iașul, ca destinație turistică”, a completat Cosmin Ceuca, președintele Asociației Iași.Travel.
1-2-3 Education, „de la prima zi din viață, pentru toate vârstele…”
Cu sediul în cartierul Tătărași, Asociația 1-2-3 Education a luat ființă în anul 2015, devenind, între timp, „un centru comunitar de expertiză și de resurse, viu și alert, cu deschidere și dorință pentru evoluție permanent”.
Laura Bîrhală, președintele 1-2-3 Education își amintește că totul a debutat cu implicarea sa și a unui alt co-fondator – Ioana Gîrmacea. „Ioana a pus și bazele altor ONG-uri și atunci, noi, trecând amândouă printr-o schimbare profesională, am decis că ne dorim să înființăm nu atât o asociație, cât un centru educațional. Practic, cu ce ne diferențiem… este un centru educațional de sine stătător, un spațiu într-o clădire în zona Oancea, din cartierul Tătărași, unde desfășurăm activități pentru copii și familiile acestora. Am început cu visul foarte mare de a lucra cu beneficiari de toate vârstele, de la prima zi din viață, și chiar asta face parte din din sloganul nostrum: De la prima zi din viață, pentru toate vârstele, iar pe parcursul celor 7 ani de activitate am lucrat și cu copii foarte mici, dar și cu seniori”, a precizat Laura.
După cum chiar ea mărturisește, Laura Bîrhală este „un om de ONG”, în schimb, jumătate din viață a lucrat și în companii, în special pe zona de resurse umane. „Am lucrat cam din primul an de facultate, când mi-am descoperit spiritul antepernorial și am înființat o companie, împreună cu câteva cunoștințe, pentru producția de mobilier. În schimb viața de ONG am descoperit-o prin organizațiile non-guvernamentale studențești. Pe vremea aceea am făcut parte din AIESEC Iași, acumulând experiențe extraordinare la nivel local și internațional. Ulterior, am mai făcut parte din câteva ONG-uri, pe un parcurs mai lung, parte din JCI (organizație neguvernamentală internațională non-profit a tinerilor) și, ulterior, am avut colaborări cu cu alte ONG-uri inclusiv Fundația Comunitară”, a rememorat Laura Bîrhală.
Aceasta mărtuisește că, „odată ce microbul ONG-ist intră în sânge, pentru o mare majoritate a celor implicați este greu să-l elimine, deoarece începe să facă parte din genetică și îți formează un mod aparte de gândire, în sensul în care începi să te uiți altfel la ceea ce se întâmplă în jurul tău, la oamenii care te înconjoară”. „De cele mai multe ori asociațiile lucrează cu beneficiari, în companii nu vei auzi așa de des termenul acesta, ci de clienți, colegi… În schimb, ONG-urile au în focusul lor idea de a face totul mai bine pentru beneficiary, indiferent care sunt acestia. Dacă este să ne referim la Iași.Travel, aș spune că beneficiarii sunt atât comunitatea locală, cât și cei care vin să cunoască Iașul. În cazul nostrum, în 1-2-3 Education, beneficiarii sunt copiii și familiile acestora. O altă diferență între lucrul în companie și în ONG aș spune că este posibilitatea și agilitatea de a pune în aplicare mai multe proiecte. O altă constantă este permanenta schimbare, pentru că și contextele economice și contextele beneficiarilor se schimbă și atunci ONG-ul se adaptează. Comunicarea este foarte importantă și de obicei un ONG sau o asociație va pune foarte mare accent pe zona de misiune, viziune, valori, atât în interiorul organizației, cât și în afară. Este drept că într-o companie este posibil să existe mai multă stabilitate, iar în ONG-uri este posibil să intervină mai multe schimbări, impactul asupra oamenilor să fie de readaptare”, a precizat Laura Bîrhală.
În timp, membrii Centrului 1-2-3 Education au participat la unele zile altfel, prezentând elevilor diferite oportunități de carieră. Aceștia au organizat diverse cluburi cu copii de toate vârstele, cluburi de carte, de teatru, de dezvoltare personală. „Noi, ca și centru educational, încercăm să ne poziționăm ca un centru autosustenabil, în sensul în care promovăm mult către copii și către familii practici bune pentru mediu. Am avut un centru de scurt metraj, am vrut să oferim pentru adolescenți posibilitatea de a face și altceva, iar cu ajutorul fotografiei și al imaginilor video am scos pe piață un scut-metraj. Ca și anteprenoriat, am avut inițiativa de a face cu copii și mai mari și mai mici vânzări de limonadă. Am testat și cauza de a strînge bani și a-i preda către o cauză umanitară, dar și ideea de a strănge bănuți pentru ei și de a-și cumpăra ceva lor, pentru că antreprenoriatul are ambele fețe. Organizăm și multe deplasări, noi am fost primii care am fost la Cucuteni și am făcut un atelier de olărit, ulterior au dezvoltat cei de acolo mai multe ateliere și experiențe…”, a menționat Laura.
1-2-3 Education este unul dintre partenerii de nădejde ai proiectului Start experiență – START.EXE. Anul trecul, 7 studenți din grupul țintă al proiectului implementat de UAIC au făcut practică în acest centru. „Recunosc că dacă mi se cere ajutorul nu stau foarte mult să mă gândesc la volumul de muncă sau la birocrația pe care le am în față, pentru că mi se pare foarte important să întinzi o mână și să dai șansa omului să își poată îndeplini acele cerințe ale practicii. Anul acesta am avut o singură solicitate de practică, însă a fost o colaborare foarte bună cu Facultatea de Matematică. În ultimii ani am simșit că oamenii pe care i-am adus în practică au fost cu adevărat valoroși, pentru că am avut ce să învățăm unii de la alții. Cea mai mare răsplată pe care poate să o primească o asociație non-guvernamentală este curiozitatea pe care o au cei care vin în practică. Am avut, însă, de a face și cu voluntari care nu erau la locul potrivit…”, a menționat Laura.
Iar pentru ca Asociația 1-2-3 Education să poată funcționa, sunt organizate și activități plătite, având, în acest sens, trei mari produse: serviciul de afterscool, un centru de limbi străine și o școală de vară.
1-2-3 Education primește foarte multe mesaje de la cetățeni care doresc să colaboreze, să fie voluntari în cadrul asociației. „Nu există o limitare în acest sens, profilul poate să fie oricare, importantă e dorința de a te integra în activitățile noastre zilnice. Există posibilitatea de a aorganiza ateliere cu copiii, pentru a le aduce mai aproape fenomenele chimice, pentru a face cu ei diverse experimente. Contează foarte mult cu ce propunere vine o persoană către organizație. Iar dacă cineva dorește, pur și simpli, să capete experiență, să vadă cum este să lucrezi cu sistemul acesta de învățământ non-formal, poate veni inclusiv să petreacă o zi alături de noi, să vadă cum este să lucrezi cu copii, să-i asculți, să ai grijă de ei, să le explici anumite lucruri”, a precizat Laura Bîrhală.
Evenimentul s-a încheiat cu tradiționala sesiune de întrebări și răspunsuri, curiozitatea studenților și mai ales disponibilitatea memebrilor celor două asociații prezente reprezentând un argument în plus pentru reușita evenimentului.