Eveniment de carieră cu prezenţă fizică, în cadrul proiectului START.EXE (19 aprilie 2022)

„Scrierea şi implementarea proiectelor” a fost doar tema evenimentului de carieră desfăşurat marţi, 19 aprilie, în cadrul proiectului Start experienţă – START.EXE. Interesul a fost, însă, unul pe măsură, de vreme ce studenţii prezenţi – în premieră pentru un eveniment de carieră din cadrul proiectului – s-au declarat captivaţi de prelegerile experţilor, cu o bogată experienţă în ceea ce priveşte implementarea proiectelor în cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi – conf.univ.dr Irina BILAN, de la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, şi Corina BERICA, şef al Biroului Proiecte de Dezvoltare din cadrul UAIC.

Etapele parcurse de la scrierea la implementarea de proiecte, cu diferite surse de finanţare, de la cadrul instituţional şi legal specific la fazele însuşirii aspectelor contractuale şi consecinţele acestora au fost principalele subiecte ale zilei.

Iar exemplele şi studiile de caz puse în discuţie pentru diferite etape de implementare a proiectelor au fost ingredientele care au făcut din acest eveniment un curs captivant, apreciat de auditoriu.

Irina Bilan: „Cel mai important lucru în cadrul unui proiect este resursa umană. ”

Analiza şi dezbaterea modului în care sunt alese soluţiile de implementare ale proiectelor au fost, de la început, principalele preocupări ale conferenţiarilor.

„Cel mai important lucru în cadrul unui proiect este resursa umană. Este deosebit de important cu cine lucrezi, cu cine formezi echipă, cum comunici – pentru că noi nu suntem la fel, nu avem aceleaşi competenţe, aceleaşi abilităţi, însă, în proiect, avem nevoie de oameni diverşi. E nevoie de cineva care să fie foarte bun pe partea de comunicare, e nevoie de un bun pedagog, de cineva care să fie un bun practician, să se ocupe de evaluare, e nevoie de foarte mulţi oameni, de oameni diverşi… Nu înseamnă că cineva nu-şi găseşte locul pentru că este altfel; important este să găsim omul potrivit la locul potrivit”, a precizat conf. univ.dr Irina Bilan.

Iar experienţa a fost cuvântul de ordine în ceea ce priveşte echipa de proiect. „Trebuie să identificăm persoana potrivită cu calificarea necesară de a implementa proiectul. Nu trebuie omis faptul că este permisă chiar şi externalizarea, prin contractarea unui serviciu care ar putea conduce la atingerea obiectivului sau în angajarea unei persoane, a unei echipe din exteriorul instituţiei, a societăţii care ar putea ajuta în implementarea proiectului. Resursă umană există, trebuie doar să o căutaţi foarte bine şi să o alegeţi în funcţie de obiectivul pe care îl aveţi”, a completat Corina Berica, şef al Biroului Proiecte de Dezvoltare din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.

Etapa de pre-contractare – scrierea proiectului – a atras cel mai mult atenţia auditoriului. Unele proiecte se scriu în momentul în care se alege echipa. Practic, gândim proiectul din perspectiva echipei. Trebuie să ştim ce oameni avem în spate şi, ştiind asta, ne orientăm spre liniile de finanţare specifice. Totodată, ne putem căuta echipa după scrierea proiectului. Specificul proiectelor voastre este de a scrie în funcţie de cerinţele finanţatorului, gândind activităţile, iar ulterior veţi găsi şi oamenii potriviţi, dinamici, care să se adapteze. Sau avem echipa şi găsim proiectul, însă, din acest punct de vedere, este mai greu la scriere. Mai greu găseşti ideea, locul potrivit unde să o plasezi ca să obţii resurse… În schimb, e mai uşor la implementare, deoarece oamenii sunt la locul potrivit, ştiu exact ceea ce au de făcut, au participat la scriere, ştiu ce înseamnă proiectul, care sunt responsabilităţile, ştiu ce şi-au asumat acceptând să facă parte din echipă. Peste toate, este foarte important ca persoanele selectate să fie dispuse să dobândească şi competenţe noi, specifice proiectului”, a menţionat conf. univ.dr Irina Bilan.

Corina Berica: „Creativitatea este foarte importantă, pentru a depăşi obstacole

Cunoaşterea procedurilor şi proceselor de derulare, parcurgerea tuturor etapelor specifice, relaţia cu finanţatorul, riscurile inerente unor astfel de proiecte au constituit alte elemente de interes. „De cele mai multe ori avem în ghid specificaţii despre solicitanţii eligibili, care ne duc către anumite categorii. Toate aceste informaţii legate de implementarea unui proiect sunt puse la dispoziţie. Fiecare finanţator are un ghid de implementare, cu specificaţii pentru fiecare categorie… Există însă riscuri. De exemplu, în ceea ce priveşte proiectele din perioada de pandemie, asupra unora a planat chiar riscul de a fi suspendate. Ne-am mobilizat foarte bine în spaţiul online, am regândit toate acţiunile în varianta online şi lucrurile au funcţionat. Nu atât de bine cum ar funcţiona întâlnirile în format fizic, însă ne-am atins obiectivele. Deci, este foarte important să aveţi şi creativitatea necesară pentru a depăşi obstacole, iar în momentul în care apare un risc să nu renunţaţi imediat. Este fundamental să căutaţi şi să găsiţi soluţii, căci o soluţie bună poate fi aprobată oricând. Finanţatorul nu are rolul de a vă pune piedici, ci este acolo pentru a vă sprijini”, a subliniat Corina Berica, unul dintre specialiştii de referinţă ai Universităţii, implicată în scrierea a peste 50 cereri de finanţare europeană şi internaţională, activând ca membru în echipele de implementare a peste 20 de proiecte.

Cei doi specialişti din cadrul UAIC au atins şi problemele fundamentale ale bugetării, ale resursei financiare, decalajelor care apar, din acest punct de vedere, din momentul scrierii unui proiect până în clipa aprobării acestuia, a finanţării propriu-zise.

N-au lipsit nici elementele de bune practici şi nici cele vizând erorile des întâlnite în implementarea proiectelor, fiind subliniat aspectul evaluării riscului încă din faza de scriere a proiectului.

După două are de „curs”, studenţii s-au arătat încântaţi de „modul prietenos şi accesibil în care ne-au fost prezentate informaţiile”. „Am plecat la finalul întâlnirii plină de viaţă şi mai veselă decât am venit, după 10 ore de facultate”, a spus una dintre participante.

Iar asta spune totul despre evenimentul de carieră de marţi, 19 aprilie!