Conferințele START.EXE, un succes garantat

A treia ediție a evenimentului „Drumul spre o carieră de succes”, organizată în cadrul proiectului Start experiență – START.EXE, desfășurată miercuri, 7 iulie, a reprezentat, din nou, un succes deplin. Nici nu avea cum să fie altfel, dată fiind lista invitaților prezenți: Vasile SANDU, antreprenor, manager general al firmei PROINVEST, Paul BUTNARIU, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași, Nicolae-Horia ȚIȚ, prodecan al Facultății de Drept, director al Institutului Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților, Centrul Teritorial Iași.

Vasile Sandu: „Pentru a avea succes, sunt necesare trei ingrediente: talent, ambiție și noroc”

Vasile Sandu a intrat în afaceri în anul 2000, la vârsta de 27 de ani, cu o activitate simplă pentru acele vremuri, care se putea face fără bani, „mai mult cu mintea și cu ceea ce am învățat în facultate”. „Am început cu activitatea de proiectare în construcții, eu fiind inginer constructor. Apoi, am dezvoltat activitatea de producție în domeniul materialelor de construcții și am început, ușor, ușor, să ne specializăm în domeniul prelucrării oțelului, pentru a ne crea o identitate proprie. Așa am ajuns, de la PROINVEST Group, înființată în anul 2000, la grupul de companii PROINVEST, care cuprinde 3 companii, altele 3 urmând a lua ființă în perioada următoare. Încercăm acum să diversificăm activitatea companiei și dincolo de granițele țării, să deschidem facilități de producție și reprezentanțe în străinătate și în final să ajungem la un grup industrial care să-și merite denumirea”, a mărturisit Vasile Sandu.

După 20 de ani de activitate, cu investiții de peste 30 milioane de euro, PROINVEST a ajuns astăzi la o cifră de afaceri de aproape 50 de milioane de euro și 524 angajați astăzi.

Managerul general al PROINVEST le-a mărturisit celor prezenți faptul că, petru a avea succes într-un asemenea domeniu, sunt necesare trei ingrediente: talent, ambiție și noroc. „În primul rând trebuie să ai un pic de talent – dacă nu te pricepi la ceea ce faci sunt slabe șanse să reușești. Practic, nu vei putea cânta la un instrument dacă nu ai ureche muzicală! Al doilea ingredient, foarte important, este ambiția. Sunt foarte multe obstacole, mai ales de natură birocratică sau juridică și este nevoie de ambiție pentru a reuși. Al treilea ingredient foarte important, care ține mai mult de persoană, este norocul. Sunt foarte multe oportunități care apar pe parcurs, dar trebuie să știi pe care să le abordezi, cum să faci lucrul acesta și mai aes când să le implementezi”, a precizat antreprenorul.

Acesta a atras atenția asupra faptului că, în cei 20 de ani petrecuți în domeniul afacerilor, a constatat că foarte mulți antreprenori sau afaceri, mai mari sau mai mici, s-au distrus din cauza erorilor de management, dar nu neapărat legate de piață sau de produs, cât mai ales de partea juridică.

„Am înțeles că proiectul START.EXE pune accent pe educația juridică în antreprenoriat, lucru extrem de important. O afacere se poate termina foarte repede dacă nu se respectă anumite reguli, în special juridice, în activitatea curentă. Sunt foarte multe lucruri care conduc la funcționarea unui business, de la crearea unei echipe de oameni, la dezvoltare de produse, promovare, marketing, juridic… sunt foarte multe domenii pe care trebuie să le controlezi destul de bine și zi de zi. Aceasta este marea problemă, că nu poți avea pauze. Dacă într-o zi îți scapă ceva, a doua zi este foarte posibil să nu mai unde veni la muncă. În antreprenoriat, fără noțiuni de bază în psihologie, marketing sau managenetul proiectelor, aspecte legate de economie, nu se poate reuși”, a menționat Vasile Sandu, adăugând că, la un moment dat, se ajunge la situația în care „persoana ta nu mai este la fel de importantă, pe primul loc trebuie pusă firma, noi într-un oraș de 30.000 de locuitori, cu peste 500 de angajați purtăm răspunderea a două sau trei mii de familii, nu mai poți face ce vrei, doarece devii un fel de bun comunitar”.

Nicolae-Horia ȚIȚ: „Un sfat juridic inexact, incomplet poate avea, în business, un efect devastator”

Doctor în drept, lector universitar și prodecan al Facultății de Drept din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, director al Institutului Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților, Centrul Teritorial Iași, Nicolae-Horia Țiț și-a început pledoaria cu un „curs” pro-antreprenoriat, explicând, cu lux de amănunte, instituția avocatului, „un antreprenor prin esență”. „Dincolo de plasarea sa în postura de sfătuitor al clientului său în domeniul juridic, avocatul trebuie să-și organizeze propria activitate după niște reguli care sunt întâlnite în cadrul oricărei activități antreprenoriale. Domnul Sandu vorbea înainte de cele 3 calități – talent perseverență și un pic de noroc și aș spune că ele se potrivesc de minune și în ceea ce-i privește pe avocați, deoarece avocatura este, fără îndoială, o profesie de vocație, presupune o chemare care trebuie să fie dublată de o foarte solidă formare teoretică, perfecționată continuu și chiar de o îngustare la un moment dat a specializării, în funcție de ocupările complete ale respectivului avocat. Profesia presupune foarte multă perseverență și, la început, asumarea unor mituri”, a menționat lector univ.dr. Nicolae-Horia Țiț, precizând că balanța vieții profesionale înclină spre activitatea profesională, în defavoarea vieții personale, iar avocatul trebuie să fructifice oportunitățile pe care, la un moment dat, activitatea sa i le deschide. „Când am terminat eu facultatea existau puține resurse de genul celor pe care le deschide proiectul START.EXE. Trebuia să-ți faci loc singur, să încerci să-ți găsești singur oportunități de practică, de internship, lucrurile aflate la început, însă azi diversitatea acestor oferte este destul de mare atât în țară, cât și în străinătate, iar preocuparea tânărului student ar trebui să fie în zona selectării acestor oportunități, identificarea oportunităților care se potrivesc cu ceea ce dorește să facă în plan profesional în continuare”, a adăugat prodecanul Facultății de Drept de la UAIC.

Acesta susține că portofoliul de clienți este cea mai importantă componentă a „vadului comercial” al unui avocat, a întreprinderii pe care avocatul o exploatează. „Spun asta deoarece există o imagine a profesiei de avocat care urmărește cu orice scop profitul cât mai facil, însă lucrul acesta este în 99,9 la sută dintre cazuri nereal. Avocatul este în permanență în postura de a-și organiza activitatea pe niște criterii de eficiență, care să vizeze în primul rând organizarea misiunii sale, fie că este vorba de o avocatură de consultanță, sau de o avocatură de litigii. În prim plan trebuie să fie întotdeauna rezolvarea problemelor juridice ale clientului și din acest punct de vedere sunt foarte multe situații în care timpul alocat profesiei depășeșete cu mult cel alocat vieții personale. Există persoane care au o atracție către această zonă a antreprenoriatului și au un curaj specific antreprenorului, dar și persoane care sunt foarte buni angajați, care nu ar putea să întreprindă, nu ar avea acest curaj de a organiza o activitate proprie, dar care sunt foarte buni din perspectiva de angajați sau colaboratori, Cumva, avocatul este și una și alta, deoarece e antreprenor și trebuie să aibă acea doză de curaj pentru a-și gestiona propria activitate, dar trebuie să fie, în același timp și foarte buni colaboratrori pentru că în permanență trebuie să lucreze în interesul clientului, să-și gestioneze toate resursele, inclusiv cele de timp, în acest scop”, a spus lector univ.dr. Nicolae-Horia Țiț.

Avocatura este, fără îndoială, o activitate extraordinar de dinamică, poate una dintre cele mai dinamice, deoarece presupune întotdeauna adaptarea la piață. Și aici pregătirea și formarea continuă au un rol esențial. „Eu le recomand întotdeauna colegilor avocați tineri să încerce să-și selecteze o clientelă cu care să lucreze pe cât posibil un timp îndelungat, în măsura în care ramura de drept pe care au ales-o permite acest lucru. Mă bucur foarte mult că s-a evidențiat aici importanța cunoștințelor juridice, ale unei consultanțe juridice profesioniste, deoarece un sfat juridic incorect, inexact, incomplet poate avea, în business, un efect devastator. Pentru cei care doresc să dezvolte o activitate în domeniul juridic, sfatul este să uite vreo câțiva ani de viața personală, să stea foarte mult în bibliotecă sau să încerce să-și găsească un partener care să aibă același gen de preocupări, pentru a rezona în activitate. Țineți cont că cel mai important pentru un avocat este relația cu clientul, portofoliul de clienți, deoarece încrederea pe care clientul i-o dă este, la urma urmei, valoarea cea mai importantă a organizației din care face parte”, și-a încheiat pledoaria lector univ.dr. Nicolae-Horia Țiț.

Paul Butnariu: „Degeaba ești un antreprenor genial dacă echipa pe care o ai nu te ajută”

Preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi de mai bine de șase ani, Paul Butnariu reprezintă mediul de afaceri ieșean în raport cu instituțiile statului, dar și cu investitorii, promovând interesele economice ale orașului în cadrul diverselor misiuni economice.

Născut în Botoșani, absolvent al Facultății de Construcții, specializarea Instalații, în anul 1985, Paul Butnariu a fost repartizat, la finalizarea studiilor, la antrepriza de Construcții Montaj Căi Ferate Iași unde activează și în ziua de astăzi, ca director general. „La un moment dat, nu dormeam noaptea, deoarece aveam salarii de vreo două milioane de lei de plătit… Practic, o bună parte din viața mea s-a consumat așteptând pe la ușa diferitor companii naționale sau pe la ușile a diverși miniștri pentru a obține ceea ce era dreptul nostru, respectiv plata producției executate”, a mărturisit Paul Butnariu.

Apărător desăvârșit al antreprenoriatului, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași consideră că, pentru a reuși în acest domeniu, „trebuie să ai o anumită doză de nebunie, o anumită doză de noroc, trebuie să fii foarte bine pregătit din punct de vedere profesional, cu noțiuni solide din majoritatea domeniilor cu care interacționezi”.

„Veniturile ca antreprenor nu ți le garantează nimeni, în mod cert; ele sunt nu doar rezultatul muncii tale, ci al muncii unei întregi echipe. Degeaba ești un antreprenor genial dacă echipa pe care o ai și care trebuie tratată ca echipă nu te ajută. Antreprenoriatul nu-ți garantează venitul, dar îți garantează, în situația în care ai o afacere sustenabilă, un venit pentru a susține necesitățile vieții cotodiene. Dar și în cazul în care ai o cifră de afaceri de circa 5 milioane de euro – căci aceasta este cifra de afaceri medie, la Iași, pentru o firmă de tip SRL, cu producție -, la un profit de 5 la sută înseamnă câteva zeci de mii de euro anual care îți pot rămâne în buzunare, cu care fie mergi în vacanțe, fie îi reinvestești”, a subliniat Paul Butnariu, precizând că marea majoritate a antreprenorilor aleg să reinvestească profitul în dotarea firmei cu utilaje, eventual mărirea salariilor, pentru a-și putea menține forța de muncă, personalul pe care îl au.

Paul Butnariu le-a reamintit tinerilor prezenți despre faptul că au posibilitatea de a-și construi o carieră ca intraprenor, fie într-o companie a unui antreprenor român, fie în cadrul unei multinaționale, unde pot urca treptele profesionale până foarte sus. „Avantajul este acela de a intra în conexiune cu ceea ce reprezintă globalizarea, salariile variind de la 1.000 la 6.000 de euro sau chiar mai mult, în condițiile locale, la Iași. Conform statisticilor noastre, la ora actuală aceasta este cea mai râvnită poziție în rândul celor care termină facultatea în România, în mod special în Iași. Aveți șansa de a pleca în străinătate, nu doar pentru a munci, ci și pentru a studia, în condițiile în care ceea ce vi se oferă în România nu este suficient de motivant pentru a rămâne aici. Dar vă asigur că, la ora actuală, există firme în România care oferă posibilități consistente pentru ca un tânăr să debuteze aici pe piața muncii și să-și construiască o carieră aici”, a opinat președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași, Paul Butnariu.

Conferința s-a încheiat cu de acum tradiționala sesiune de întrebări și răspunsuri, tinerii fiind foarte interesați în a afla amănunte despre viitorul forței de muncă, despre reinvestirea profitului și, nu în ultimul rând, despre tehnologizarea firmelor viitorului.