Dincolo de porțile facultății

Mă plimbam într-o după-amiază prin biblioteca universității din Huelva printre rafturile cu lucrări referitoare la educație. Pe lângă cărțile pe care le căutam, mi-a sărit în ochi următorul titlu: Ce caută fírmele și universitățile nu învață (Lo que las empresas buscan y las universidades no enseñan) de Leila Navarro (după cum scrie pe copertă, Leila Navarro este un conferențial motivațional, profesor și ziarist din America de Sud). În același timp, știu că la ”Cuza” este perioada festivităților de absolvire. Așadar, am împrumutat-o, am citit-o și transmit mai departe câteva aspecte care mi-au plăcut.

Cartea pornește de la idea că deși în filme momentul absolvirii este unul fericit, pentru majoritatea absolvenților de azi, terminarea facultatății poate fi o etapă plină de dezamăgiri. Căutarea unui loc de muncă se dovedește dificil pentru mulți dintre aceștia pentru că nu știu ce vor, iar dacă știu ce vor, nu pot obține acel job pentru ca nu au experiență, nu au abilitățile sau cunoștințele cerute etc. Totuși, studenții nu trebuie să astepte ca universitatea să îi învețe totul, ci ține de interesul fiecăruia să învețe din experiențe diverse.

Pentru a fi atractivi pe piața muncii, pe lângă ce se predă la cursuri, absolvenții ar trebui să știe câte ceva despre/să aibă anumite abilități, enumerate mai jos (cum pot fi dobândite este deja o altă discuție):

  • Autocunoaștere: să fie capabili să își identificăm fricile și talentele; acest lucru îi ajută în alegerea unei cariere, dar și în gestionarea evoluției pe piața muncii; autoarea cărții zice că ”succesul vine întotdeauna la acele persoane care au curajul și simplitatea de a fi ele însele”.
  • Scop: să aibă convingerea interioară că s-au născut să facă un anumit lucru; să aleagă să facă ceva ce le place (fiind motivați interioar) și nu ce vor alții (adică influențe exterioare) și tot timpul să aibă în minte scopul pentru care fac ceea ce fac.
  • Valori: sunt văzute aici ca principii care construiesc un ideal de comportament moral; toți oamenii au valori, dar trebuie să fie și conștienți de ele; mai mult, trebuie să vadă dacă acțiunile sunt cooerente cu principiile în care cred (integritate de caracter). De cele mai multe ori, angajatorii caută persoane solide, integre și etice, care pot adera la valorile firmei.
  • Adaptare: aceasta este necesară pentru a putea supraviețui în ”junga” pieții muncii, pentru a-și adapta planul inițial în funcție de oportunitățile și situațiile dificile care apar pe parcurs.
  • Rezistența: această caracteristică se referă la acele persoane care, deși au trecut prin situații dificile sau trebuie să înfrunte anumite probleme, nu își pierd forța de a lupta și au capacitatea de a-și urmări obiectivele. Conform cărții, cheia rezistenței este în forma de a interpreta situațiile dificile care apar (cu optimism sau pesimism).
  • Asertivitate: se referă la posibilitatea de a exprima opinii sau preferințe în mod sincer și direct, a putea să spună ”nu” (a nu fi confundată cu agresivitatea).
  • Capacitate de reflexie: aceasta presupune capabilitatea de a folosi cele 7 tipuri de gândire (deductiv, inductiv, analitic, sintetic, sistematic, critic, creativ) pentru a produce idei noi.
  • Formare continuă: trebuie să învățăm pe tot parcusul vieții pentru că avem nevoie constant să evoluăm și pentru că lumea este într-o continuă dezvoltare. Totuși, acest lucru nu trebuie făcut haotic, ci fiecare trebuie să identifice exact domeniile în care are nevoie de formare.
  • Inteligența interpersonală: abilitatea de a menține relații bune cu persoanele în general, fie ele colegi, superiori, clienți sau furnizori; abilitățile sociale sunt valorizate pe piața muncii, iar contactele făcute pot ajuta ulterior în carieră; în acest caz, autoarea spune că secretul relațiilor bune este să ne purtăm cu ceilalți așa cum ne dorim să ne poarte alții cu noi.
  • Comunicare: presupune atenție față de modul în care comunicăm și valorizarea dialogului.
  • Respect față de diversitate: arta de a supraviețui cu cineva care gândește și acționează diferit  este o necesitate, mai ales în contextul globalizării.
  • Automotivare: păstrarea motivației de a lucra chiar și atunci când lucrurile nu merg foarte bine.
  • Creativitate: necesară pentru ca orice firmă să funcționeze (metaforic, autoarea ne prezintă importanța creativității spunând că în lumea reală inovația este motorul, iar creativitatea este combustibilul care îl face să funcționeze).
  • Anticiparea desfășurării lucrurilor: adică anticiparea situațiilor, necesităților și problemelor viitoare presupune promptitudine, perspicacitate, simțul necesității, inițiativă, agilitate, dedicare, responsabilitate și constanță.
  • Educație financiară: a ști cum ”să te porți cu banii”, cum să cheltui banii câștigați astfel încât să poți economisi, să faci previziuni și balanțe, să știi ce sunt impozitele și dobânzile, să planifici cumpărături, să controlezi cheltuieli, să înțelegi ce sunt activele, pasivele, planurile de pensionare, planurile de economisire și alte elemente economice de bază.
  • Pregătire pentru leadership: a ști să îți conduci propria viață pentru a putea apoi să gestionezi o echipă.

Absolvenți sau viitori absolvenți, ce vă lipsește din lista de mai sus? Și cum plănuiți să le dobândiți?

Angajați și angajatori, ce credeți că lipsește din listă? Ce ați tăia, ce ați adăuga? Care credeți că sunt cele mai importante?

Sursa foto: about.com

Anunță-ți și prietenii!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn

Your email address will not be published. Required fields are marked *